Marketing op laag pitje tijdens de zomerperiode?

De zomervakanties zijn weer aangebroken en veel bedrijven draaien in deze periode op halve kracht. Veel mensen zijn op vakantie en je zou daarom kunnen overwegen om je marketingcampagnes ook maar iets terug te schroeven. Is dat wel verstandig? Wij denken van niet, en wel om de volgende 3 redenen:

  1. Slechts 20% van je doelgroep is op vakantie;
  2. Tijdens de vakantie werkt je doelgroep juist achterstallige mail en kennis bij;
  3. Het is de tijd om voorbereidingen te treffen voor Q3 en Q4 voor sales&marketing

Lees hieronder een toelichting op alle drie deze standpunten.

1. Hoeveel mensen in je doelgroep zijn er eigenlijk echt op vakantie?

De zomervakantie in Nederland is over regio’s verspreid, de eerste regio krijgt op 5 juli vakantie en de laatste 2 weken later op 19 juli (Bron: Schoolvakanties Nederland.nl). De schoolvakanties zijn dan wel 6 weken maar een gemiddeld gezin gaat hiervan steeds minder dagen op vakantie; in 2010 (meest recente cijfer via het CBS) gaan mensen 11,7 dagen op vakantie. Nog geen 2 weken dus: Gemiddelde vakantieduur Stel dat iedereen in je doelgroep op vakantie gaat dan is in een gemiddelde week in de vakantie 21% echt op vakantie. Uiteraard zijn er uitzonderingen -zoals wanneer je doelgroep in de bouw zit en je met de bouwvak rekening moet houden- maar voor een gemiddeld bedrijf is het dus zeker niet verstandig om de marketing op een laag pitje te zetten. Immers 80% van de doelgroep wordt alsnog bereikt! Daarnaast zie je dat steeds meer mensen ‘always connected’ zijn. Ze nemen hun tablet en smartphone mee op vakantie en lezen daarom nog steeds e-mail en blijven bij via social media: Vakantie iPad cloud mobiel digitaal online

2. Zomertijd = tijd om je achterstallige e-mail bij te werken

Juist in de zomer heeft je doelgroep tijd om aandacht aan achterstallige e-mails te besteden. De kans dat je ze met een campagne bereikt kan dus best eens groter zijn dan gedurende de rest van het jaar. Onderzoek (zoals bijvoorbeeld de Nationale E-mailbenchmark 2014) toont aan dat er geen geen significant verschil in respons en opens zit in de periodes met vakanties ten opzichte van andere periodes.

3. Voorbereidingen om te scoren in Q3 en Q4

De laatste 2 kwartalen van het jaar zijn traditioneel de periodes waarin veel bedrijven hun targets nog moeten gaan behalen. Daarvoor zijn vaak extra marketing acties nodig die voorbereiding vragen. Tijdens de zomerperiode is er mooi de tijd om hieraan aandacht te besteden. Een goed voorbereide actie kan dan starten in september “als iedereen weer terug van vakantie is”. Tijdens de zomerperiode worden de acties voorbereid en gebudgetteerd. Dat biedt dus mooie kansen om te scoren tijdens deze periode!

Scoren met een zomerse actie?

Feit is dat vakantie emotie oproept. Wat is er dan mooier om je doelgroep in de vakantiestemming te houden middels een vakantie-gerelateerde actie? Lees meer over dit soort campagnes via de site van Free2Fly, inclusief voorbeelden van succesvolle acties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 5 =