Hebben likers op Facebook nog wel zin?

Zoals vele pagina eigenaren op Facebook inmiddels hebben gemerkt is het bereik van een bericht niet hoog als je dat vergelijkt met het aantal likers. Slechts een klein percentage van je likers ziet een bericht. Zo heeft onderstaande bericht ‘slechts’ 686 van de bijna 3600 likers bereikt: Facebook bereikDan rijst automatisch de vraag: heeft het nog wel zin om te investeren in het aantal likers op je Page?

Organisch bereik op Facebook: hoe werkt dat?

Om de vraag goed te beantwoorden moeten we eerst kijken naar de werking van het zogenaamde organisch bereik op Facebook. Dit bereik wordt de laatste tijd dus steeds minder, de oorzaken daarvan zijn 2 ledig:

  1. Er is steeds meer content dat gedeeld wordt en daarom kan niet alles getoond worden;
  2. De News Feed (Tijdlijn) op Facebook heeft als doel de meest relevante content te tonen aan een gebruiker.

Hoe bereik je dan wel veel mensen. Daarover wordt veel gespeculeerd maar Facebook geeft zelf aan dat het bereik wordt bepaald aan de hand van de relevantie van de posts. In andere woorden: creëer waardevolle content voor je likers. Hoe relevanter, hoe vaker het getoond wordt! Je content strategie wordt dus voor Facebook Marketing steeds belangrijker. Denk goed na welke content bij jouw doelgroep aansluit. Berichten die goed aansluiten zullen meer worden geliked, gedeeld en commentaren krijgen. Als resultaat krijg je hiermee een bereik dat veel groter kan zijn dan je fanbase. Voor de eerder getoonde Page (met 3600 likers) heeft onderstaande bericht bijvoorbeeld veel meer bereikt: Bereik Facebook PostsDoor gebruik van beeld en een boodschap die de likers aanspreekt is hier meer dan 100 keer op geliked en is er veel gedeeld. Uiteindelijk worden er dan ruim 9000 mensen bereikt! Meer bereiken via Facebook Ads Als je meer dan je bestaande likers wilt bereiken is het aan te raden om te gaan werken met Facebook Ads en gesponsorde berichten. Hiermee bereik je op een zeer gerichte wijze je fans maar ook anderen in je doelgroep. Een voorbeeld hiervan is een post die voor €150 is gesponsord en nu al (de helft van het budget is gebruikt) ruim 22.000 mensen heeft bereikt: Facebook Ads bereik

Meer weten over creatieve marketingcampagnes?

Meer weten over Facebook-acties? Neem dan contact op met Ted via e-mail of het contactformulier om vrijblijvend een specifieke actie voor jouw doelgroep te bepalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen − drie =