Software voor Marketing Automatisering

Het online kanaal wordt steeds belangrijker voor bedrijven. In 2014 zijn er een aantal prioriteiten die voor online marketeers de hoogste prioriteit hebben. ExactTarget deed een onderzoek waaruit de volgende prioriteiten bleken: ExactTarget-Top-Digital-Priorities-2014Nu is ExactTarget (onderdeel van Salesforce.com) natuurlijk een leverancier van marketing software die deze prioriteiten ondersteunt. Met name het in verhogen van de conversie en het verzamelen en toepassen van data kan de inzet van marketing software een uitkomst bieden.

Welke Marketing Automatisering Software?

Er zijn naar ExactTarget vele partijen op de markt. Forrester heeft onlangs een interessant onderzoek gepresenteerd waarin de belangrijkste leveranciers naast elkaar worden gezet: Act-On, Adobe, CallidusCloud, IBM, Marketo, Oracle, salesforce.com, Salesfusion, en Silverpop. Opvallend genoeg maakt Hubspot geen onderdeel uit van dit onderzoek. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen software voor Large Enterprises en software voor kleine teams. Voor de eerste groep komen Oracle Eloqua en Marketo als winnaars uit de bus en voor kleinere teams is Act-On (in Nederland o.a. geleverd via Marketing Guys) de absolute winnaar. Een leuke uitleg over wat zulke software allemaal doet: [youtube http://www.youtube.com/watch?v=1f_K7f5fT0I]

Waarop letten bij selectie Marketing Software?

Als je kiest voor een pakket zijn dit de zaken waarop je kunt evalueren:

  • Gebruiksgemak: juist omdat sommige pakketten zoveel mogelijkheden hebben is het gebruiksgemak soms slecht. Binnen een groot bedrijf wordt er soms gewerkt met specialisten die dedicated op de software zitten terwijl er bij kleine bedrijven juist behoefte is aan een eenvoudiger pakket.
  • Functionaliteiten: de pakketten bieden over het algemeen een grote hoeveelheid functionaliteiten. Het is daarom belangrijk om vooraf te bekijken welke zaken echt nodig zijn en welke in de toekomst gewenst zijn. Basis functionaliteit die je zeker nodig  hebt zijn: analytics & reports, campagne opzet/management, lead management/scoring/capture, lead nurturing en inbound marketing ondersteuning (content creatie).
  • CRM Integratie mogelijkheden: veel bedrijven werken met CRM systemen. Het is voor de integratie in de keten belangrijk dat het systeem integreert met jouw systeem.
  • Pricing: last but not least, de prijs. De pakketten zijn over het algemeen fors geprijsd en er zit veel verschil in de prijsopbouw. De goedkoopste pakketten starten op ca. €400 per maand, dit kan oplopen tot tienduizenden Euro’s per maand voor grote pakketten.

Op Tedblog schrijven we over diverse marketing gerelateerde onderwerpen. Tedblog is een initiatief van Free2Fly. Bekijk hier de leukste marketingacties die Free2Fly heeft georganiseerd voor toonaangevende bedrijven in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 + zestien =