Retail marketingacties voor het laatste kwartaal

Retail Marketing Het laatste kwartaal van het jaar is bijna aangebroken. Traditioneel het kwartaal waarin de doelstellingen van het jaar nog gehaald kunnen worden en voor veel marketeers is dat een uitdaging. Het is de laatste jaren (met name in de retail) steeds moeilijker om de omzetten te halen. Getuige ook deze cijfers betreffende de totale omzet in de retail (Bron: GfK Retail and Technology): Groei in de retail 2012 2011In deze blog een geven we daarom aantal ideeën voor marketingacties voor het laatste kwartaal waarmee je kunt scoren!

3 Tips voor Retail marketingacties in Q4 en verder…

  1. Richt je op online: uit onderzoek van Roland Berger blijkt dat de fysieke retail tot 2030 slechts gering zal groeien maar dat de online retail met 700% gaat groeien! In de praktijk blijkt echter dat de traditionele retailers het nu laten liggen op online vlak. Zorg er als retailer voor dat je het professioneel aanpakt. Investeer in een goede online presence, die verdien je zeker terug!
  2. Activeer je klanten via social media: het is belangrijk om je klanten naar de winkel te krijgen, hiervoor kun je relatief eenvoudig social media inzetten. Adverteer lokaal op Facebook, organiseer een actie op je Facebook page, geef via Twitter een kortingscode voor in de winkel uit en zorg ervoor dat je de juiste vermelding op Google+ hebt. Een leuk voorbeeld is de Facebook pagina van Oldenhof Kookwinkels waarop continu de relatie tussen online en offline wordt gelegd:Oldenhof Kookwinkel Facebook
  3. Prijs is belangrijk maar emotie is belangrijker: zeker in de huidige crisis is prijs natuurlijk een belangrijke factor waarmee je als retailer mensen naar de winkel trekt. Gebruik van emotie in je campagnes heeft echter nog meer effect. Een campagne waarmee je op het sentiment van een persoon speelt valt zeker op in het huidige bombardement aan prijsgerichte acties. Zo’n campagne is zeker niet eenvoudig te maken maar zorgt er wel voor dat klanten soms dagenlang aan jou denken. Een voorbeeld hiervan is de kerstcommercial van retailer John Lewis:[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=0N8axp9nHNU]

Ook een goede actie in Q4?

Ted heeft jarenlange ervaring in het doen van acties voor grote retailers als BCC, Trendhopper en Gazelle. Wil jij eens kijken wat de mogelijkheden voor jou als marketeer zijn? Neem dan vrijblijvend contact op met Ted via 033-470 29 00 of via e-mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 2 =