Tips voor inzet van e-mail bij je decembermarketing

Als marketeer ben je waarschijnlijk al bezig met je marketing voor de komende feestdagen in december. De inzet van e-mailmarketing is dan een veel gekozen medium, voor de meest marketeers zelfs het belangrijkste kanaal in de online marketingmix (bron: E-mailBenchmark 2013 van E-Village): Cijfers E-mailmarketingHierdoor wordt de consument dan ook overstelpt met e-mails in november en december. Daarom is het van belang om je te onderscheiden van de massa om toch te scoren. In deze blog een aantal tips voor de inzet van e-mail in jouw decembermarketing.

Tip 1: stuur een digitale cadeaugids in november

In de traditionele marketing natuurlijk al tijden gemeengoed maar in e-mailmarketing zie je het nog niet veel: de gids met cadeaus om verlanglijstjes te maken. Uit onderzoek van Listrak (in het ‘Holiday Campaign Lookbook‘) blijkt dat bedrijven die hiervan gebruik maken hier veel profijt van hebben. Gebruik dan ook duidelijke categorieën in je mail en zorg ervoor dat mensen een wishlist online kunnen invullen. Een voorbeeld:Emailvoorbeel campagne Ralph Lauren

Tip 2: Less is more; een goed mailbestand en segmentering

Steeds meer partijen komen tot de conclusie dat de resultaten van het versturen van een grote batch e-mails aan een niet-gesegmenteerd bestand steeds minder zin heeft. Zorg er dus voor dat je een goed mailbestand hebt. Op de site van de DDMA is hierover een goede blog ‘Hoe goed ken jij je klant? Echt?‘ te vinden met een uitleg waarin wordt toegelicht hoe je een goed bestand opbouwt. Als je dit bestand goed hebt opgebouwd kun je op de verschillende segmenten aparte e-mailcampagnes richten en zo de CTR omhoog krijgen. Hou daarbij ook rekening met de dag van de week waarop je verzend, zondag blijkt hierbij de beste dag: CTR per dag van de Week E-mail benchmark

Tip 3: Start een verlaten winkelmandjes campagne

Klanten die het winkelmandje verlaten zonder af te rekenen zou je echt een e-mail moeten sturen. Dat het de moeite waard is om die e-mails te sturen blijkt wel uit de volgende cijfers uit een onderzoek van het bedrijf Salescycle (via de site basketabandonment.com). Het blijkt dat ruim 75% van de online winkelmandjes verlaten worden door klanten alvorens af te rekenen. Een follow up e-mail heeft de volgende resultaten:

  • Het gemiddelde openingspercentage van de follow-up e-mails is 45%
  • Ruim 1/3 van de e-mails leidt tot een verkoop
  • De gemiddelde waarde van de follow-up e-mails is ruim $6!

Er is een mooie Infographic beschikbaar: verlaten-winkelmandjes-in-online-webshops-email

Tips voor een succesvolle marketingactie

Op de site van Free2Fly zijn diverse tips te vinden voor het organiseren van een succesvolle marketingactie. Ik denk graag met u mee in het realiseren van een actie die aansluit bij uw doelgroep. Meer weten? Neem dan nu contact op met Ted.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 − twee =