E-mailmarketing vs. Social Media en SEO

E-mailmarketing is een uiterst effectief middel in de online marketing mix. Omdat het al geruime tijd gebruikt wordt en veel ‘concurrentie’ heeft van social media en zoekmachine marketing zou je kunnen denken dat e-mailmarketing minder effectief aan het worden is. Niets is echter minder waar. In deze blog aandacht voor de positionering van e-mailmarketing ten opzichte van social media en zoekmachinemarketing.

E-mailmarketing heeft de hoogste conversie

Monetate heeft in haar Ecommerce Quarterly van afgelopen kwartaal ruim 500 miljoen online shop-bezoeken onderzocht en gekeken naar de conversie richting orders. Op basis van de herkomst van de bezoekers (E-mail, Zoekmachine of Social Media) blijkt de conversie bij e-mail ruim 4 keer zo hoog te zijn als bij social media : Conversieratio's E-mailmarketingMonetate heeft bovendien de trend over het afgelopen jaar getoond en daaruit blijkt wel dat social stijgt maar nog steeds significant minder is dan e-mail. Opvallend is bovendien dat het conversiepercentage van e-mailmarketing niet lijkt te dalen:

Conversieratios social email search

Als je bovenstaande cijfers leest zou je kunnen concluderen dat social media marketing niet veel toevoegt. Dit is echter zeker niet de conclusie die in het rapport getrokken wordt. Het is wel feit dat indien je naar directe conversies zoekt je dit het beste via e-mail kunt doen, social media is veel effectiever om awareness te bouwen.

Social: Pinterest hoogste orderwaardes – Facebook hoogste conversie

Het onderzoek geeft tevens antwoord op de vraag welk social medium de hoogste conversie geeft. Pinterest geeft de hoogste orderwaarde. Echter -zeker gezien de lagere adoptie van Pinterest in Nederland- Facebook heeft wel 3 keer zoveel; conversies: Conversieratios social media

Orderwaarde social mediaTips voor social in e-commerce

Een aantal tips voor het gebruik van social media in e-commerce die je uit het rapport kunt trekken:

  • Onderzoek welke netwerken voor jou relevant zijn (bijvoorbeeld Pinterest; als je hier niet aanwezig bent zou het best kunnen dat je een kans laat liggen);
  • Richt je social media marketing niet direct op verkoop maar op het creëren van awareness;
  • Probeer bezoekers zoveel mogelijk te laten delen bijvoorbeeld door middel van een social login.

Welke campagne wanneer?

Zoals je hierboven ziet is het van groot belang om de juiste aanpak te kiezen voor iedere situatie. Ted heeft ervaring met het adviseren van marketeers bij marketing campagnes. Wil jij ook eens sparren over een mogelijke campagne? Mail dan Ted.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × vijf =