De waarde van online product reviews

Wie vertrouw je meer: de verkoper van een product of een vriend/relatie van je als het gaat om het kopen van een product? Voor bijna iedereen (meer dan 80% volgens diverse studies en onderstaande Infographic) geldt het laatste natuurlijk. Met name in een online omgeving is het dus van groot belang om je reviews goed te beheren. Internet maakt alles transparant en inmiddels maakt ruim 70% van de mensen die iets online koopt gebruik van reviews. Sterker, je krijgt ze tegenwoordig ongevraagd te zien als je een product in Google zoekt: beoordeling-review Er zijn verschillende manieren om reviews te realiseren. Hieronder hebben we er een aantal voor je beschreven.

Online reviews op je website

Een voorbeeld van een site die online reviews via de site stimuleert is natuurlijk Bol.com maar ook Stofzuigerstore doet dit succesvol. Over het algemeen krijgt een klant binnen een aantal dagen na levering van het product een e-mail met het verzoek een review te schrijven en een kans op een bepaalde prijs. review stofzuigerstore

Online reviews op Youtube

Op Youtube worden veel reviews en un-boxing video’s getoond. Er zijn zelfs hele Youtube channels die actief reviews maken. Een review op Youtube kan een enorm bereik hebben en viral gaan als het op een ludieke manier is gedaan. Als leverancier heb je niet altijd in de hand wat er wordt gezegd natuurlijk, een leuk voorbeeld hieronder uit Amerika: http://www.youtube.com/watch?v=XrZFM2nvLXA

Online reviews via bloggers

In veel branchers zijn er (al-dan-niet onafhankelijke) bloggers actief die soms duizenden volgers hebben. Die volgers vertrouwen de blogger en je kunt zo’n blogger natuurlijk altijd benaderen en vragen of hij/zij een review van jouw product kan doen. Soms is dat gratis, soms betaal je ervoor. In de cosmetica zijn er vele voorbeelden en een bekend voorbeeld is Miss Lipgloss:

Miss LipglossOnline reviews via review systemen

Er zijn een aantal standaard systemen waar mensen hun reviews kunnen achterlaten. Sommige systemen kun je gratis lid van worden, anderen vragen een bedrag per maand. Voorbeelden hiervan zijn Google Reviews via Google+, Kiyoh, Kieskeurig en The Feedback Company. Er zijn er voor specifieke branches nog veel meer. Zoek dus eerst goed uit welke site relavant is binnen jouw branche. Het grote voordeel van het werken met deze standaard systemen is dat ze standaard koppelingen hebben met webwinkelsystemen zoals SEOShop en Magento, Daarnaast worden de reviews ook getoond in Google AdWords advertenties en de organische zoekresultaten: Review Kieskeurig Onderstaande Infograhic (bron: Dr4Ward.com) laat nog eens de belangen zien van reviews: infograohic online reviews

Advies over jouw marketingactiviteiten en -acties?

Eens sparren over mogelijkheden voor jouw bedrijf of product? Neem dan contact op met Ted via e-mail of het contactformulier om vrijblijvend een specifieke actie voor jouw doelgroep te bepalen. Voor voorbeelden van acties kan je hier kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien + acht =