Een origineel marketingidee; hoe creëer je dat?

Een marketingidee kan nog zo goed bedacht zijn, maar je weet nooit zeker of het marketingidee ook daadwerkelijk aanslaat bij de consument. Een echt goed marketingidee moet de klant prikkelen. Die prikkel kan namelijk leiden tot verschillende actie; aankoop, positieve recensie, likes op Facebook, etc.

Eisen voor een goed marketingidee

Het succes van een marketingidee hangt af van een aantal factoren. Je komt als bedrijf al een heel eind als je rekening houdt met de volgende factoren:

  1. Houd het simpel!

Veel goede marketingideeën komen uiteindelijk niet goed over doordat ze met een omhaal van woorden iets proberen duidelijk te maken. De consument verliest hierdoor snel haar aandacht en haakt af. Hierdoor komt de boodschap die je wilt overdragen, niet (goed) over. Het klinkt logisch, maar toch zijn er nog veel bedrijven die hiermee de fout ingaan. Zo is heeft bijvoorbeeld Rabobank een nieuwe campagne over een nieuw betalingssysteem. Er gebeurt alleen zó veel in het filmpje, dat je niet meteen door hebt waarover het gaat. Bekijk de reclame hieronder: http://www.youtube.com/watch?v=5Dovdl1K7LM Een voorbeeld van een bedrijf dat met een simpel marketingidee wél veel succes heeft is het designbureau Upwell dat undercover ging bij Ikea om marktonderzoek te doen en zijdelings aan de marketing werkte. Lees de blog met filmpje.

  1. Houd vast aan je identiteit!

Steeds vaker maken bedrijven de fout door zichzelf anders voor te doen dan ze zijn. Consumenten prikken hier doorheen. Zo wilde de Belastingdienst met haar tijd mee gaan door Barbie te gebruiken in de campagne. Helaas kreeg de Belastingdienst hier veel kritiek op en stopte ze met de campagne. De Belastingdienst heeft nou eenmaal een bepaald imago waar dit niet bij past. Wie het wel goed heeft begrepen is Telfort, die al jaren Hans van de Berg inzet om hun scherpe prijzen aan de man te brengen: http://www.youtube.com/watch?v=vTq7sUy-hjk Een ander goed voorbeeld is natuurlijk de overbekende winkelmanager van supermarktketen Albert Heijn.

  1. Wees origineel!

Wat altijd goed werkt is originaliteit. Originaliteit zorgt namelijk dat mensen over je gaan praten en je marketingidee gaan delen. Zo is er bijvoorbeeld een hotel in New York wat hotelgasten de mogelijkheid geeft ook een goudvis bij de hotelkamer te reserveren. Gasten praten of schrijven hierover waardoor het hotel natuurlijk onder de aandacht komt bij mensen; op een originele manier! Bent u op zoek naar een origineel marketingidee? Free2Fly kan u dit aanbieden! Kijk op de website voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien + 9 =