De beste marketingcampagnes van 2013

Marketingcampagnes; je kunt ze zo leuk of zo saai maken als je zelf wilt. Of ze aanslaan, is natuurlijk ook altijd de vraag. Het is leuk om eens te kijken wat de beste marketingcampagnes van 2013 zijn geweest in Nederland, maar ook internationaal.

Beste marketing campagnes van 2013 in Nederland

Coca-Cola. ‘Share a Coke’

Veel advertenties werken vaak eenzijdig, maar Coca-Cola maakte deze ‘Share a Coke’ campagne interactief. Op de halve liter flesjes kwamen de 150 meest populaire Nederlandse voornamen te staan. Op andere verpakkingen stonden meer algemene termen als “Friends”, “You”, en “Me”. Op een speciale Facebook-pagina kon je zelf een flesje ontwerpen met je eigen naam, of  van bijvoorbeeld een vriend(in). Bekijk hieronder de campagne van Coca-Cola! [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=2X8Bd3-G6IU]

Telfort. ‘Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn’

Vorige jaar won Telfort al de Ster Gouden Loeki, en dit jaar gingen ze met een Gouden Effie naar huis. Dit jaar spelen ze in hun marketingcampagnes in op de crisis; ‘meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn’. In de campagne is o.a. een campagne rondom de feestdagen te zien, waarbij hij bespaart op Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw door gewoon Sinterkerst & Nieuw te vieren op één dag. Samen met de aanbiedingen van Telfort levert hem dat een extra voordelige feestmaand op. De reclames slaan erg aan vanwege de leuke woordspelingen als; ‘Sinterkerst & Nieuw. Da’s lekker goedkoop en minder schoonfamilie’. En: ‘Van genoeg piek op de bank, naar nog maar één piek in de boom’. Bekijk hieronder deze grappige campagne. [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=hiiPDY5GJn4]

Beste marketingcampagnes van 2013 internationaal

Maes Bier in België

Maes is een populair biermerk uit België, maar ook een veel voorkomende achternaam. De mensen met deze achternaam kregen thuis een code opgestuurd, waarmee je een vat bier kon ophalen. De campagne was erg effectief, de actie haalde zelfs het nationale nieuws en resulteerde in een groot aantal interacties en nieuwe fans op Facebook. Iedereen met een andere achternaam werd zelfs gemotiveerd om hun naam te veranderen op Facebook. Hieronder kun je deze Vlaamse marketingcampagne te bekijken. [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=6jUzbNR_3R8]

Nike Japan: Run Like Me

Nike Japan lanceerde onlangs een nieuw model sportschoen. Ze bedachten een campagne waarbij de Nike+ app, GPS en Facebook werden gecombineerd. De campagne liet zien dat je door deze schoenen langer kunt rennen. Marathonloper Joseph Tame liep voor elke Facebook like 10 meter. In totaal rende Joseph in 30 dagen meer dan 420 kilometer! In het filmpje hieronder zie je hoe het hem verging. [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=cA_Zht_z30c]

Pepsi Like Machine

Productsampling is nog steeds een veel gebruikte techniek om nieuwe producten onder de aandacht te brengen. In België introduceerde Pepsi bij een concert van Beyonce, een nieuwe manier van sampling. In ruil voor een Facebook like, kreeg je een ijskoud blikje cola uit de Like Machine. Wil je weten hoe deze Like Machine werkt? Bekijk dan het filmpje hieronder. [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=O4YrQpupEO8] Wilt jij je marketingcampagne graag onderscheiden van de rest? Maak dan gebruik van Free2Fly! Klik hier om voorbeelden te bekijken van succesvolle acties. Hiermee kun je omzet  verhogen, loyaliteit verkrijgen of naamsbekendheid creëren, maar het is ook geschikt voor het verkrijgen van persoonlijke gegevens van consumenten of afnemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 3 =