Klanten vinden door ze lekker weg te sturen!

Deze week is de nieuwe wervingscampagne van NRC en nrc.next van start gegaan. In een tijd waarin klanten moeilijk te vinden zijn stuurt NRC ze juist weg, hoe zit dat? In deze blog kijken we naar de inzet van Emotie in Marketing!

Klanten winnen op emotie

In de huidige crisis doen veel bedrijven prijsacties. Zeker in de uitgeverij- en krantenwereld waar naast prijsdruk ook nog eens de beweging van papieren naar digitale krant sterk voelbaar is en hiervoor nog geen kostendekkende oplossing is, lijkt de inzet van het prijsinstrument de enige oplossing. Het is echter vanwege concurrentie moeilijk om klanten te winnen op prijs en voor veel bedrijven is het gewoonweg ook niet wenselijk om op prijs te concurreren. Je staat voor je kwaliteitsproduct en kwaliteit heeft een prijs! In deze gevallen is het als marketeer goed om verder te kijken dan de ‘P’ van Prijs uit de marketingmix en te kijken naar Emotie. In veel doelgroepen is het beter om de klant via de Emotie & Beleving te benaderen, ieder sterk merk doet dit in meer of mindere mate. Dit kan op verschillende manieren, denk hierbij aan bijvoorbeeld het bieden van een gevoel of emotie dat de klant graag zou willen hebben: jong, energiek, vitaliteit, liefde, populariteit, vrije tijd, reizen…. Een goed voorbeeld van de inzet van emotional marketing is bijvoorbeeld de campagne van Sprite in Brazilië. Let hierbij op de effecten van zon, zee, strand, muziek en mooie mensen: [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ocCYlqvJKC4]

NRC reisactie: juiste emotie bij de doelgroep

De lezersgroep van NRC houdt van reizen getuige de omschrijving op haar website: “NRC Handelsblad is een krant voor de lezer die bereid is na te denken. Mannen en vrouwen met een grote belangstelling voor wat er in de wereld gebeurt. Geïnteresseerd in politiek, wetenschap, economie, en cultuur, maar net zozeer in reizen, eten, design en mode. NRC-lezers zijn veelal hoger opgeleid, hebben drukke banen en tal van andere interessante bezigheden. Ze staan midden in het leven en kiezen heel bewust hoe ze geïnformeerd en geïnspireerd willen worden. Hebben geld te besteden, en geven het graag slim en bewust uit. NRC biedt een aantrekkelijke en geïnteresseerde lezersgroep en een aantrekkelijke, intelligente context om die lezersgroep te bereiken.” Het is daarom een logische keuze om een actie te doen waarbij de nieuwe lezer één of twee vliegtickets cadeau krijgt naar een bruisende Europese culturele bestemming. Ook de bestaande lezer wordt in de actie betrokken, zij maken namelijk kans op een paar gratis vliegtickets als zij zich eenvoudig aanmelden via de website. De doelgroep houdt van beleving en ‘reizen’ past hier uitstekend bij. Dit heeft in volgende actie geresulteerd: marketingactie NRC vliegtickets De actie wordt uiteraard ondersteund door inzet van Print, Direct Mail en radio.

Creatieve marketing acties

De NRC actie is door Free2Fly (bekijk de site voor meer cases) mogelijk gemaakt. Wil je als marketeer eens sparren over jouw marketing actie? Neem dan contact op met Ted om vrijblijvend een specifieke actie voor jouw doelgroep te bepalen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien − zeven =