Social media wordt zakelijk natuurlijk veel gebruikt door marketing en support afdelingen maar juist voor verkopers kan het juiste gebruik van social media een goudmijn betekenen. Daarom in deze blog 5 social media tips voor Sales.
Tip 1: Zorg voor goede social media profielen
Dit lijkt een open deur maar veel mensen lijken toch te vergeten dat een eerste indruk online maar 1 keer kan ontstaan. Toch worden Twitter en LinkedIn profielen vaak niet bijgewerkt. Zorg er altijd voor dat:
- Je een kwalitatief goede foto op je profiel hebt (laat die professioneel maken)
- Je headline op LinkedIn klopt (die zien mensen als eerste staan namelijk)
- Je omschrijving op zowel Twitter als LinkedIn recent zijn. Werk bij Twitter bijvoorbeeld met zoektermen waarop mensen je zouden kunnen vinden.
- Zorg dat je LinkedIn profiel compleet is (dus niet alleen je laatste functie maar minimaal 90% volgens Linkedin)
- Zorg voor een goede URL van je LinkedIn profiel (aan te passen via ‘edit profile)
Tip 2: zoek naar leads op Twitter
Twitter is bij uitstek een medium waar mensen hun mening ventileren of vragen stellen. Dit zijn vaak koopsignalen. Via social media dashboards, zoals het gratis pakket Hootsuite, kun je standaard zoekopdrachten instellen die je 1 keer per dag checkt. Denk bij die zoekopdracht altijd aan de mogelijke vragen die een potentiële klant zou kunnen hebben. Verkoop je bijvoorbeeld CRM software dan zou een zoekopdracht en resultaat er zo uit kunnen zien:
Tip 3: Post goede content
In deze tijd wordt het tonen van je kennis door klanten gewaardeerd, door het posten van relevante kennis op Twitter en LinkedIn bouw je aan je online autoriteit. Hou bij het delen van informatie in de gaten dat je niet alleen commerciële verkoopgerichte updates doet maar juist updates doen waarvan mensen zien dat jij weet waar je het over hebt. In het eerder voorbeeld van de verkoop van CRM post je dus niet: ‘Deze maand gratis setup bij aanschaf van een pakket’ maar post je bijvoorbeeld updates met nieuwe mogelijkheden die CRM pakketten bieden en jouw mening daarover.
Tip 4: Gebruik Nimble
Social Media netwerken zijn gebouwd rondom ‘updates’ van mensen’ terwijl het bij sales juist gaat om die mensen. Nimble CRM is een gratis (instap althans) pakket dat juist werkt vanuit de mensen die in jouw sociale netwerk zitten.Dat geeft een eenvoudig overzicht van opportunities jouw netwerk: Het geeft je dus de tools die je nodig hebt om gericht met prospects aan de slag te gaan, zie de video: [vimeo http://vimeo.com/68175844]
Tip 5: Wees actief in LinkedIn Groups en op Twitter
Social media activiteiten lonen pas echt als je je actief gedraagt op de netwerken. Voor Sales zijn daarvoor Twitter en LinkedIn vooral belangrijk. Volg de juiste mensen op Twitter en zoek naar mogelijke vragen. ga vervolgens de discussie aan met die mensen en laat zo zien dat jij autoriteit op dat gebied bent. Hetzelfde geldt voor de LinkedIn Groups, sommige Groups hebben een bereik van duizenden leden. Word lid van de groepen waar jouw klanten mogelijkerwijs zitten (dus niet waar jouw concurrenten zitten zoals in jouw branche groups!) en beantwoord de relevante vragen en ga in discussie. Daarnaast heeft het posten van je eigen blogs, meningen en vragen veel effect! Een voorbeeld is de LinkedIn Group van MKB Nederland:
Tips voor het vinden van leads
Op de site van Free2Fly zijn diverse tips te vinden voor het organiseren van een succesvolle acties waarmee je leads kunt vinden. Ik denk graag met u mee in het realiseren van een actie die aansluit bij uw doelgroep. Meer weten? Neem dan nu contact op met Ted.