Smartphone gebruikers kopen meer – hoe bereik je ze?

mobileweb Het gebruik van mobiel internet heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Zo’n zes op de tien Nederlanders hebben een smartphone. Het aantal tablets stond begin 2013 op 4,3 miljoen met vaak meer dan één gebruiker per tablet. Dit alles draagt ertoe bij dat ruim 36% van het internetverkeer tegenwoordig via een mobiel medium gaat. Naar verwachting wordt internet in 2014 zelfs meer gebruikt op een mobiel apparaat dan op een computer.

Smartphone gebruikers kopen meer

Volgens het jaarlijkse feestdagenonderzoek van Deloitte geven consumenten met een smartphone 27% meer uit dan niet-smartphonegebruikers. Ook in het halfjaarlijks onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research kwamen dergelijke cijfers naar voren.

Tips voor bereiken van klanten via smartphone

Mobiele internet speelt dus een steeds grotere rol in consumentbestedingen. Niet alleen webshopaankopen maar ook bestedingen in fysieke winkels. Er zijn verschillende manieren om hierop in te spelen en om de marketingpijlen op hen te richten.

  1. De einzelgänger. Door het gebruik van geolocaties kan een winkelier een potentiële klant die door een winkelstraat wandelt bereiken met een push-notificatie om hem zo richting de winkel te gidsen.
  1. De sociale shopper. Maak gebruik van de sociale profielen van klanten. Door hen uit te nodigen om deals en acties te delen (bijvoorbeeld door iets te verloten) bereik je hun sociale netwerk.
  1. Sinds kort maken winkeliers ook gebruik van wifitracking van hun klanten, waarmee ze bijvoorbeeld (anoniem) kunnen zien hoe lang iemand in de winkel blijft en bij welke schappen. Deze informatie kan vervolgens ook aan andere data worden gekoppeld, zoals eerdere aankopen en online koopgedrag. Met die data kan er een profiel van de consument worden gemaakt waarmee weer getarget kan worden.

tips2 Tips voor een succesvolle marketingstrategie Op de site van Free2Fly zijn diverse tips te vinden voor het organiseren van een succesvolle marketingactie. Ik denk graag met u mee in het realiseren van een actie die aansluit bij uw doelgroep. Meer weten? Neem dan nu contact op met Ted.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 4 =