Tevreden klanten leveren meer op dan adverteren!

tevreden-klanten Veel marketeers zijn bezig met het werven van nieuwe klanten en zoeken daar manieren voor. Je kunt dan natuurlijk kiezen voor de inzet van allerlei manieren van adverteren maar recent onderzoek (van Nielsen) heeft maar weer eens aangetoond dat slechts 36% van de consumenten advertenties vertrouwd, er blijkt tevens uit het onderzoek dat maar liefst 92% van de consumenten referenties en reviews van familieleden en vrienden vertrouwen! Het vertrouwen in adverteren wordt alleen maar kleiner de laatste jaren (adverteren blijft natuurlijk wel interessant voor het bouwen van brand awareness). Tevreden klanten leveren dus meer op dan adverteren zou je kunnen stellen. Wat vind jij?

[polldaddy poll=7214477]

Referenties en reviews online/offline?

Als het vertrouwen in reviews zo hoog is wordt het voor jou als marketeer dus van groot belang om die reviews te gaan verzamelen. Het Nielsen onderzoek toont overigens aan dat het niet veel uitmaakt of de review online of offline wordt gegeven. Afhankelijk van het product of de dienst die je levert kun je dus voor offline, online of beide kiezen! Voor webshops zie je natuurlijk al heel veel reviews passeren, een aantal voorbeelden: Monitorstore review Bol.com review Booking.com reviews

Tips om goede reviews te krijgen

Als ze zo belangrijk zijn, hoe krijg je dan online reviews van jouw klanten?

  1. Kwaliteit: allereerst is het natuurlijk van belang om goede kwaliteit te leveren, een open deur maar zonder goede producten of diensten krijg je geen goede referenties!
  2. Service: zeker in de huidige tijd wordt (extra) service erg gewaardeerd. Denk zelf maar eens na; het restaurant waar jij net even beter werd geholpen beveel je eerder aan dat het restaurant waar het middelmatig was. Ook voor online winkels is dit sterk van toepassing;
  3. Werk met een reviewsysteem: veel websites hebben nog geen reviewsysteem, zorg dat dat in je site wordt gezet. Als je geen eigen systeem kunt of wilt implementeren kun je ook werken met de onafhankelijke systemen zoals Google+,  beslist.nl of een andere voor andere branches;
  4. Vraag om reviews: stuur een klant op een aantal momenten een e-mail (of vraag het hem direct) met daarin de vraag jouw product te reviewen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het moment na de koop (een week na een aankoop) maar ook op het moment dat een klant contact heeft gehad met de klantenservice over een bepaald product. Daarnaast zou je kunnen uitzoeken wie jouw trouwste klanten zijn en die apart benaderen;
  5. Beloon reviews: klanten snappen dat het voor jou waardevol is dat er een review komt. Daarnaast is goed om je bestaande klanten te belonen. Geef een reviewer daarom een beloning, dat hoeft niets groots te zijn maar zo geef je hem wel de waardering die hij verdient!

Hulp nodig bij je referral marketing?

Ted heeft ruime ervaring met het succesvol opzetten van klantacties (bekijk hier een voorbeeld) waarbij tevreden bestaande klanten worden ingezet om nieuwe klanten te vinden. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 2 =